חידות

חידות הן דרך נחמדה וסיפורית ללמידה ולחשיבה. יש חידות בציורים, חידות במילים, חידות גפרורים וחידות בטיולים, יש חידות מן המוכן ויש חידות שניתן להמציא לבד. חידות מזמנות חשיבה יצירתית וגם חשיבה ביקורתית. 

יש שיגידו "אני לא טוב בחידות", ובדרך כלל זה מפני שהם חוששים להיכשל בפתרון החידה. מקרה כזה הוא הזדמנות מצוינת להתנסות בלמידה מתוך אי-הצלחה ולתרגול של חשיבה על החשיבה שלנו. (תפיסה כ"אי-הצלחה" משמעה לנסות לזהות מה עשו נכון, מה עשו לא נכון, מה נדרש לשפר וכו', וזאת לעומת תפיסה כ"כישלון" – המתפרשת רבות כאיום על תחושת המסוגלות).

העיסוק בפתרון חידות יכול לשמש כדרך להפגה של מתח או לחילופין כ'איסוף' הקשב וריענון השיעור. חידות כשוברות שגרה והכנסה של 'חשיבה אחרת' יוצרות אווירה משחקית או 'אחרת' ויכול לעורר יצירתיות .

חידות יכולות לשמש כפתיח לנושא או לעניין עמוק יותר וזו דרך להיכנס לנושא גם אם החידה 'לא שייכת' ישירות לתחום הדעת (למשל, בלימוד המשמעות של הסינפסה בהעברת האות העצבי חשוב לי להדגיש את המשמעות של המרווח בין שני תאי עצב. לשם הנכחה והדגשה של הרעיון שגם "כלום"/ריק/מרווח הוא בעל משמעות רבה אשתמש בחידה השואלת איך ניתן לחלק בייגל ל-12 חתיכות בשלושה חיתוכים ישרים בלבד).

פתרון חידות והתוודעות לדרך החשיבה עליהן ודרך פתרונן יכול להעשיר את 'ארגז כלי החשיבה' ואת אותו הרעיון ניתן להעביר לחידות ולמצבים אחרים (למשל בחידה בה צריך לחבר תשעה מעגלים (מסודרים 3X3) בארבעה קווים ישרים לכל היותר ניתן ללמוד כמה רעיונות חשובים כגון: יציאה מהמסגרת, 'נסיגה לאחור' יכולה לעיתים לקדם, יש לקרוא המשמעות של כל מילה (למשל מעגלים ולא נקודות) וזה נותן שטח המאפשר פתרונות עם פחות מארבעה קווים). 

רעיון חשוב נוסף שמסתתר בפתרון חידות הוא תשומת הלב לכל הפרטים, בירור הפרטים הרלוונטיים ואי לקיחה של דברים כמובנים מאליהם (כמו בחידה הבאה: ב-13/3/1938 פורסמה בעתון לונדוני מודעת האבל הבאה: סר ג'ון וויליאם אדוארדס, אחד מבכירי הטייסים במלחמת העולם הראשונה, מת ממחלה קשה. הלוויתו תתקיים ב-15/3/1938 בכנסייה בעיר הולדתו [כאן הובאו שאר הפרטים לגבי ההלוויה]. משהו לא הגיוני במודעה זו, מה?)

ברחבי המרשתת, הספריות והעולם וגם בין החומרים של המכון ניתן למצוא לא מעט חידות שניתן להתאים להקשרים ולמטרות שונות ולעשות בהם שימוש. להלן קישורים לכמה דברים.

חידות מתוך עלוני חינוך החשיבה – בין השנים 1995-1998 ערך והגיש גדעון ונר את המדור "חשיבה על חשיבה באמצעות חידות". בסופו של כל גיליון הופיעה חידה וכן דרכי חשיבה ופתרונות אפשריים לחידה שפורסמה בגיליון הקודם.

חינוך החשיבה אוגדן עלונים 1995 (החל מגיליון 2)

חינוך החשיבה אוגדן עלונים 1996

חינוך החשיבה אוגדן עלונים 1997 (החל מעלון 10)

עלוני חינוך החשיבה 1998

חידות במבניות וספרים 

מבוא לחשיבה המצאתית שיטתית – תלמיד, מורה, פתרונות

חשיבה המצאתית

האמבטיה של ארכימדס

  • כלים בסיסיים לפיתוח החשיבה הצורנית, ספרתית ומילולית – עברית: שאלות, תשובות; ערבית: שאלות, תשובות.
  • פתרון בעיות והבנה
  • חומרים אלו מתאימים להכנה למבחני מיון (פסיכומטריים) אך, ניתן בהחלט לקחת סדרות או אנלוגיות שונות כחידות.

 

בהצלחה ובהנאה!

סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: תלמידים נושאים: עקרונות פדגוגיים