התהליך היצירתי – מאמר מבוא

הביטוי “תהליך יצירתי” יכול לשמש במספר דרכים:

  1. רצף הצעדים או השלבים אותם עובר אדם יוצר בעת הבהרת בעיה, עבודה עליה והגעה לפתרון. 
  2. השינוי התפיסתי המהיר או המעבר הקורה כשרעיון חדש או פתרון בעיה נוצר או מתגלה לפתע. 
  3. טכניקות ואסטרטגיות שאנשים יצירתיים משתמשים בהם באופן מודע או לא מודע, לייצר רעיון חדש, שילובים חדשים או יחסים חדשים בין אלמנטים שונים, משמעויות או תפיסות חדשות למצב או עצם, או העברה  בין תחומים ונושאים שונים.

 

קיימים מספר מודלים המנסים להסביר את התהליך היצירתי. במאמר זה נציג שני מודלים.

 

המודל המסורתי של וואלאס (Wallas)

בשנת 1926 ניתח Wallas לראשונה את התהליך היצירתי והגדיר מודל בן ארבעה שלבים המתאר תהליך זה. 

  1. “הכנה”  (Preparation) -  כולל הבהרת המצב.  חיפוש הבעיה “האמיתית”, מחשבה על הדרישות  לפתרון טוב, איסוף וסקירה של נתונים רלוונטיים, הכרת רמזים, השלכות של הבעיה ואולי אף פתרונות לא מוצלחים, פרוט חומרים, אמצעים ומקורות זמינים וכו’.  (גורדון מכנה זאת “הפיכת הזר למוכר").
  2. “דגירה”  (Incubation) - מעין תקופה של פעילות מנטאלית תת-הכרתית, אל-הכרתית או סף-הכרתית לא רצונית, המתרחשת בזמן שהחושב עסוק בכל סוג פעילויות שהוא. בשלב זה, תשומת הלב המודעת לבעיה מופנית לדבר אחר (כגון אכילה או ריצה), אך תת ההכרה ממשיכה לעבד את הבעיה ולסרוק פתרונות אפשריים. כאשר עולה פתרון טוב, העניין מייד עולה לרמת הכרה ועיבוד גבוהים יותר והאדם מייחד את תשומת לבו המלאה לבעיה.
  3. “הארה” (Illumination) - חוויית מצב של “היוריקה” או “מצאתי”- גילוי פתאומי.  שינוי פתאומי בתפיסה, שילוב של רעיון חדש או “העברה” המייצרת רעיון חדש המתאים לדרישות הבעיה.
  4. אימות (Verification) - בדיקת הפתרון.

יש להדגיש שרצף השלבים אינו קבוע; ייתכן שהחושב יפסח על שלב או יחזור לשלב קודם.

 

מודל “פתרון בעיות יצירתי” ע”פ אוסבורן-פרנס (Osborn-Parnes  Creative Problem Solving Model)

מודל זה כולל שלושה מרכיבים ושישה שלבים. 

מאפיין ייחודי למודל זה הוא שבכל שלב מעורבים שני סוגי חשיבה:

  • חשיבה מסתעפת, שבה מועלים כיווני מחשבה, עובדות, הגדרות בעיה, רעיונות, הערכות קריטריונים ושלבי ביצוע אפשריים, רבים, מגוונים ומקוריים. 
  • חשיבה מתכנסת, שבה נבחרים להמשך חקירה ועבודה רק הרעיונות שנראים מבטיחים.  

 

שלושת המרכיבים וששת השלבים הם:

 

מרכיב הבנת הבעיה

1. מציאת כיוון (Mess-Finding) - שלב שבו מתמקדים בכיוון עשייה כללי אחד, ובו מוצאים, לאחר מכן, את הנתונים ואת הבעיה. 
2. מציאת נתונים (Data Finding) - שלב הכולל בירור ומציאת כל הידוע על הבעיה או המשימה.  (שלב זה מקביל לשלב ההכנה במודל של וואלאס). 
3. מציאת הבעיה (Problem Finding) - שלב הכולל העלאת אלטרנטיבות בהגדרת הבעיה או המשימה.  חשוב לזכור שהגדרת הבעיה תקבע את טבעם של הפתרונות או כמו שנהוג לומר "ניסוח הבעיה הוא חצי הדרך לפתרון".

 

מרכיב העלאת רעיונות

4. מציאת רעיונות (Idea Finding) - זהו שלב בו מועלים רעיונות כיצד להתגבר על הבעיה שהוגדרה.  בשלב החשיבה המסתעפת מעלים רעיונות רבים, מגוונים ומקוריים ובשלב ההתכנסות בוחרים עם מה ממשיכים לעבוד. 

 

מרכיב תכנון הפעולה

5. מציאת פתרון (Solution Finding) - בשלב זה הופכים את הרעיון לפתרון מעשי. 
6. מציאת הסכמה (Acceptance Finding) - תכנון ביצוע הפתרון הנבחר, תוך התייחסות לגורמי תמיכה והתנגדות, לוח זמנים, תקציבים וכד’.

 

על פי מודל "פתרון בעיות יצירתי" ניתן להתחיל את תהליך פתרון הבעיה בשלבים שונים, בהתאם למצב ולצורך, ולהמשיך לשלבים אחרים, בהתאם להתפתחות ולצרכים.  

 

 

(מתוך הספרים: Gary A. Davis / Creativity is Forever ו-פתרון בעיות יצירתי / טרפינגר, איזקסן ודורבל)

 

סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: תלמידים נושאים: פתרון בעיות תגיות: פב"י
האנשים שלנו
רחלי יפה - ניהול ידע
רחלי יפה
עוד על הנושא
פתרון בעיות יצירתי
סוג: ספרות קהל יעד: מנהלים פורמט: pdf נושאים: פתרון בעיות
ספרים
האמבטיה של ארכימדס
סוג: ספרות קהל יעד: מנהלים פורמט: pdf נושאים: פתרון בעיות
ספרים
מיזוג החשיבה בלמידה - חוברת 3
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים נושאים: פתרון בעיות
ספרים
קורט חשיבה - יחידה 6 - פעולה - כרטיסיות לתלמיד
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים פורמט: pdf נושאים: תכלית
חוברות לתלמידים