הערכה של חשיבה יצירתית – מאמר מבוא

איך מעריכים חשיבה יצירתית? איך אפשר לקבוע דרכים להעריך חשיבה שתוצריה בהכרח מקוריים, מחדשים, מהפכניים אפילו? לכאורה, חשיבה יצירתית היא בדיוק ההפך ממילוי טבלה מוכנה מראש של קריטריונים ונוסחאות. ובכל זאת, הצורך בהערכת חשיבה יצירתית קיים בשטח. מורים רוצים להעריך חשיבה יצירתית של תלמידים, מנהלים רוצים להעריך את היצירתיות של עובדיהם וכן הלאה.

 

מחקרים רבים בדקו את דרכי ההערכה של יצירתיות ופיתחו כלים להערכת יצירתיות. את דרכי ההערכה הללו אפשר לחלק לשלושה סוגים:

  • מצאי תכונות אישיות
  • מצאי מאפיינים ביוגרפיים
  • מבחנים התנהגותיים

 

הערכת חשיבה יצירתית על סמך מצאי תכונות אישיות

מבחנים המבוססים על לימוד הרקע האישיותי והביוגרפי של אנשים יצירתיים. מבחני מצאי של תכונות אישיות כוללים רשימות מצאי אישיותיות, שמהן נגזר “סולם יצירתיות”. אלו מבחנים המבוססים על לימוד הרקע האישיותי והביוגרפי של אנשים יצירתיים. בנוסף, ישנם מבחני אישיות שפותחו במיוחד להעריך תכונות אופי של פרט יצירתי.

בהערכת האישיות היצירתית משתמשים ברשימת תכונות ומאפיינים, הנובעת ממאפייני האדם היצירתי, והנבחן צריך להעריך עצמו לגבי תכונות אלה (לדוגמה בסולם של 1-5 "לא" - "בהחלט").

 

הערכת חשיבה יצירתית על סמך מאפיינים ביוגרפיים

גישה נוספת להערכת היצירתיות היא באמצעות רשימת מצאי של מאפיינים ביוגרפיים. רשימות מצאי אלה כוללות מספר רב של פרטים על הילדות, על ההיסטוריה המשפחתית, על תחומי עניין ותחביבים, על התנסויות מיוחדות, על מאפיינים פיזיים ועל נושאים כלליים.

 

 

את דרכי ההערכה של חשיבה יצירתית אפשר לחלק לשלושה סוגים: תכונות אישיות, מאפיינים ביוגרפיים, מבחנים התנהגותיים

מבחן להערכת יצירתיות

סולם Renzulli-Hartman לדירוג המאפיינים של תלמידים יצירתיים.

בעזרת מבחן זה יכולים המורים להעריך את מידת היצירתיות של תלמידיהם.

  

פריט

1

2

3

4

1.  מראה סקרנות רבה לגבי דברים רבים; 

באופן תמידי שואל שאלות על כל דבר

 

 

 

 

2.  הוגה מספר רב של רעיונות או פתרונות לבעיות  או שאלות;

לעתים קרובות מגיב בדרך לא רגילה ומיוחדת

 

 

 

 

3.  ללא מעצורים בהבעת דעתו; לעתים הוא מהפכן ונמרץ באי הסכמות; הוא עקשן

 

 

 

 

4.  לוקח סיכונים רבים;  הרפתקן, משער השערות

 

 

 

 

5.  מתייחס אל החשיבה כאל משחק או שעשוע

     (intellectual playfulness); מפנטז; 

    מדמיין (אני תוהה מה היה קורה אילו)

עושה מניפולציות על רעיונות ) משנה, משפר אותם;

לעתים קרובות מתעסק בהתאמה שיפור או שינוי

מנהגים, עצמים ומערכות

 

 

 

 

6.  מראה חוש הומור מצוין, ומוצא הומור במצבים שלא נראים הומוריסטיים לאחרים.

 

 

 

 

7.  בדרך כלל מודע לדחפים שלו ויותר פתוח לכעסים שבו)

ביטוי חופשי יותר של עניין בבנות לבנים, ביטויי עצמאות

רבים יותר מהרגיל לבנות(; מראים רגישות ריגשית

 

 

 

 

8.  בעל רגישות ליופי;  שם לב למאפיינים אסתטיים בדברים.

 

 

 

 

9.  נונקונפורמיסט;  מקבל אי סדר לא מתעניין בפרטים;

אינדיבידואליסט;  לא מפחד להיות שונה;

 

 

 

 

10. מבקר באופן בונה;  לא אוהב לקבל החלטות מסמכות ללא בחינה ביקורתית שלהן

 

 

 

 

 

 

 

No Image

הערכת חשיבה יצירתית על סמך מבחנים התנהגותיים

 

מבחנים אלה מעריכים את התנהגותו היצירתית של הנבחן. המבחנים שגילפורד פיתח בשנות ה-60 לחשיבה מסתעפת משמשים כדגם למבחני יצירתיות רבים.

 

מבחני "שימושים לא רגילים" דורשים מהנבחן למנות כמה שיותר שימושים לעצם מוכר ומקובל כמו: לבנה, סיכה, פחית שימורים ועוד. המבחן הפופולרי ביותר להערכת חשיבה יצירתית הוא מבחן ה- Torrance Tests of Creative Thinking - TTCT . במבחן זה מביעים הנבחנים את תגובותיהם בעל פה, בכתיבה ובציור. המבחנים ניתנים לקבוצת תלמידים על ידי המורה שלהם ועליהם לענות במסגרת מגבלות זמן חזקות לכל אחד מהשלבים. נאמר לתלמידים שתשובה טובה היא מקורית וחכמה.

הקריטריונים להערכת התשובות מתבססת על התיאוריה של גילפורד בחשיבה מסתעפת:

  1. שטף מחשבתי - יצירת מספר רב של רעיונות.
  2. גמישות מחשבתית - יצירת מגוון רב של רעיונות.
  3. שיפור, פיתוח, הידור או מילוי של רעיונות.
  4. מקוריות - שימוש ברעיונות שאינם מובנים מאליהם או בנאליים, או רגילים סטטיסטית.

 

הצלחה במבחני יצירתיות

מהי המשמעות של ציון גבוה או נמוך במבחנים המעריכים חשיבה יצירתית? האם הציון הגבוה מצביע על אדם מסוים כיצירתי ביותר? חוקרים טענו שמבחני יצירתיות בוחנים היבטים שונים של חשיבה יצירתית ולכן יש לפרט אילו אלמנטים של יצירתיות מוערכים בכל מבחן. אך האם זה פותר את הקושי בהערכת יצירתיות?

No Image

סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: שאילת שאלות תגיות: מטאקוגניציה
עוד על הנושא
חשיבה יצירתית
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: שאלות יצירתיות
תפיסות מובילות