היכנסו פנימה

 

 

שגרה שתכליתה להתבונן בנקודות מבט שונות מבפנים 

מטרות איך עושים מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... | אפשר ליישם גם ב... מקור 

 

מה המטרות?

  • לעזור לתלמידים לחקור נקודות מבט והשקפות שונות.
  • להוליך להבנה יצירתית יותר של מה שנלמד.
  • לחקור נקודות מבט שונות כפתח לאפשרויות חקירה יצירתיות נוספות.

 

איך עושים זאת?

שלוש שאלות יסוד מנחות תלמידים בשגרה זו:

  1. מה יכול האדם או הדבר לתפוש?
  2. מה עשוי האדם או הדבר לדעת או במה להאמין? 
  3. במה עשוי להתעניין האדם או הדבר?

 

מתי ולמה משמש?

שגרה זו מבקשת מתלמידים להיכנס בנעליהם של אובייקט או של דמות ולדמיין את עצמם בתוך נקודת המבט הזו. מכאן, יכול להתאים כאשר:

  • מתבוננים בתמונה 
  • קוראים סיפור 
  • מתבוננים במרכיב ביצירת אמנות 
  • דנים באירוע היסטורי 

השגרה פועלת היטב כאשר רוצים שתלמידים יפתחו את חשיבתם ויביטו סביב בעיניים אחרות. 

  • ב"סיעור מוחות" ראשוני לפתיחת נושא, סוגיה או סעיף. 
  • כדי להחיות ולרענן מונחים, תמונות או אירועים מופשטים יחסית.

לראש העמוד  חזרה להתחלה - קטן

קדימה מיישמים... : טיפים ליישום מוצלח 

  • בעקבות הפעילות ניתן בקש מהתלמידים לכתוב/לצייר משהו מנקודת המבט של האדם או החפץ בו התמקדו (למשל, שיר מנקודת מבטה של חרב שנותרה בשדה הקרב).
  • כשמתחילים בשגרה המורה יכול להזמין תלמידים להביט בתמונה ולבקש מהם לייצר רשימה של נקודות המבט השונות הגלומות בה. אחר כך כל תלמיד בוחר לגלם את אחת מנקודות המבט ולומר מה הוא תופש, מה הוא יודע, וממה אכפת לו. תלמידים יכולים לומר מראש מאיזו נקודת מבט הם מדברים, או לחלופין להניח לשאר הכיתה לנחש באיזו נקודת מבט בחרו. 
  • כאשר התלמידים מדברים וכותבים, הם עשויים בהחלט לחרוג מעבר לשאלות הפתיחה האלה. עודדו אותם ללבוש את דמות הדבר שבחרו ולדבר על חווייתם. תלמידים יכולים לאלתר מונולוג קצר בעל פה או בכתב מנקודת המבט הזו, או לעבוד בצמדים כשכל תלמיד שואל שאלות העוזרות לשותפו לגלם את הדמות ולחלץ את נקודת מבטה.

חזרה להתחלה - קטן לראש העמוד  

אפשר ליישם גם ב:

  • כל הזדמנות שצריך להבין אחר להכיר דבר מסוים
  • פתרון בעיות
  • קבלת החלטות
  • העלאת רעיונות
  • גישור

חזרה להתחלה - קטן לראש העמוד 

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: שגרת חשיבה תגיות: פרספקטיבה
האנשים שלנו
חגית מן - מנחה בפיתוח מקצועי, יחידת התוכן
חגית מן
עוד על הנושא
ששת היבטי ההבנה- מעגל נקודת מבט
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: ששת היבטי ההבנה
מקום להבנה
ששת היבטי ההבנה - היבט 4: פרספקטיבה
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: ששת היבטי ההבנה
מקום להבנה
מח"א - מה חשובים אחרים
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: קורט חשיבה
כלי חשיבה ולמידה