גריה אקראית / קשרים מאולצים

 

 

אסטרטגיית חשיבה המדרבנת את המוח לעבור לקו מחשבה חדש

מטרות | איך עושים | מתי ולמה משמש |  טיפים |  שייך ל... | אפשר ליישם גם ב... 

 

מה המטרות?

  • להיחלץ מתקיעות מחשבתית בעת הסתעפות.
  • להעלות אפשרויות מקוריות ומגוונות.
  • שינוי נקודת מבט על ידי גילוי קשרים חדשים בין דברים.

 איך עושים זאת?

הגירוי יכול להיות בדרכים שונות, בעזרת כל החושים – מילים, תמונות, טעמים, ריחות, צלילים, מגע (טקסטורה, כוח וכו'). ההוראות כאן מתייחסות לגירוי בעזרת מילים.

  1. ציירו קו לאורך מרכזו של דף, כך שייווצרו שני טורים. 
  2. כותרת העמודה השמאלית תהיה (עמודת תובנות) ושם כתבו מהו הדבר שאליו אתם משווים או מהו הנושא שלגביו ברצונכם להגיע לתובנות.
  3. כותרת העמודה הימנית תהיה (עמודת גירויים) ושם תכתבו את שם הגירוי המשמש אותנו לשחרור היצירתיות.
  4. מלאו את "עמודת הגירויים" – רשמו תיאורים ותכונות רבים ככל האפשר של הגירוי.
  5. מלאו את "עמודת התובנות" – בחנו כל מאפיין בנפרד ומצאו לפחות קשר אחד, אך אם אפשרי יותר מאחד, אל הנושא המעניין אתכם.

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

מתי ולמה משמש?

  • כשמחפשים רעיון או פתרון לאתגר/בעיה כלשהי והרעיונות שעולים אינם מספיק מגוונים או מקוריים.
  • כשנדרשת נקודת מבט רעננה ויוצאת דופן על העניין הנדון.
  • כשרוצים להמציא או לפתח משהו חדש ומיוחד.
  • כשמרגישים תקועים עם משהו ולא מצליחים להשתחרר מקו/תמה מחשבתית.

קדימה מיישמים... :  טיפים ליישום מוצלח

  • בעמודת הגירוי - נסו לתאר את הגירוי באמצעות ביטויים הכוללים יותר ממילה אחת (אך לא לוותר על תיאורים בני מילה אחת).
  • נסו למצוא ביטויים המתאימים במיוחד לתיאור הגירוי ולא של דברים אחרים.
  • לגבי התובנות - אם אתם יוצרים קישורים מיידיים רשמו אותם לפני שיאבדו, אל תדחו עד שתגיעו לתיאור הרלוונטי.
  • יש אנשים המתקשים בתחילה ליצור קשרים מאולצים, משום שאינם מורגלים בחשיבה מסוג זה. אך, אל יאוש, עם התרגול המשימה נעשית קלה יותר ואף מהנה.
  • אם יש קושי למצוא תובנה ניתן להיעזר בשאלה "מה המשמעות המשתמעת מ[התיאור], או "זה כמו ...".
  • יש להכין מראש מגוון גירויים מכל סוג (תמונות, כלי מוזיקה או מכוללי רעש, תבלינים להרחה, סוכריות בטעמים שונים לטעינה, חפצים למגע (למשל מגנטים, בדים, דברים דוקרים קצת וכד'), רשימת מילים) ועדיף שיהיו שונים אחד מהאחר.
  • בכל הזדמנות עדיף לתת סוג אחד של גירוי. 
  • אם מישהו נתקע ולא מצליח להתחבר לאחד מסוגי הגירוי אז ניתן להחליף.
  • אפשר להשאיר בחדר מגוון גירויים וכל אחד יקח את סוג הגירוי המתאים ביותר עבורו. אך, כדאי להמליץ לכל אחד להשתמש במגוון גירויים.
  • גריה אקראית יכולה לשמש ולהעשיר שימוש בכלים אחרים, כמו למשל: סיעור מוחות כתוב או בע"פ.

אפשר ליישם גם ב...

פתרון בעיות
המצאה
שיש צורך בגיוון אפשרויות ובהסתעפות לכוונים אחרים
כשמחפשים כוון אחר מהמקובל

לראש העמודחזרה להתחלה - קטן

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: מנהלים נושאים: מילה אקראית תגיות: תמונות
האנשים שלנו
רחלי יפה - ניהול ידע
רחלי יפה
עוד על הנושא
חדשנות בפעולה
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים נושאים: פתרון בעיות
ספרים
קורט חשיבה - יחידה 4 - יצירתיות - מדריך למורה
סוג: ספרות קהל יעד: תלמידים פורמט: pdf נושאים: קורט חשיבה
חוברות למורים ומנחים
הערכה של חשיבה יצירתית - מאמר מבוא
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: שאילת שאלות
מאמרים וסרטונים
טיפוח חשיבה יצירתית - מאמר מבוא
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: שאילת שאלות
מאמרים וסרטונים
חשיבה יצירתית
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: מנהלים נושאים: שאלות יצירתיות
תפיסות מובילות
כללים בחשיבה מסתעפת  - מאמר מבוא
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: תלמידים נושאים: חשיבה מסתעפת
מאמרים וסרטונים
מטריצה להעלאת רעיונות
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: כלי חשיבה
כלי חשיבה ולמידה
כללים בחשיבה מתכנסת  - מאמר מבוא
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: תלמידים נושאים: פתרון בעיות
מאמרים וסרטונים
סולם להערכת רעיונות
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: מנהלים נושאים: חשיבה רחבה
כלי חשיבה ולמידה