אנלוגיות בשירות העקרונות

אנלוגיה – (בעברית: היקש, הֶקֵּשׁ) היא יחס של דמיון בין שני דברים ויותר, יחסים שחוזרים על עצמם בצמדי מושגים/רעיונות שונים (אנלוגיה מקורו ביוונית – ana= שחוזר על עצמו, logy=הגיון או יחס כמו ב.... ).  

אנו משתמשים באנלוגיות בחלקים נרחבים של חיינו, מאחר שהן כלי חשיבה והבנה בסיסי. כל יצירת מושג חדש (קטגוריזציה) פירושה מתיחת קשר אנלוגי בין כמה דברים שונים.

גם אנלוגיות ניגודיות, המבליטות את ההבדלים בין שני אלמנטים ויותר, מתבססות על קשר אנלוגי ראשוני. (מתוך ויקיפדיה).

שימוש באנאלוגיות לייצוג ידע

לעיתים קשה לבטא באופן מילולי חד וברור את תפיסתנו לגבי רעיון/מושג מסוים ולייצגו כרעיון שלם ושניתן להעבירו לאחרים. על ידי השוואה ומציאת נקודות הדמיון בין מאפיינים או תכונות של שני הדברים המושווים אנו יכולים לזהות ולהבין יותר טוב כל אחד מהם. לכן, שימוש באנלוגיות להביע את הרעיון יכול לעזור לנו להבהיר את הדימויים שיש.

"הפיכת הזר למוכר" היא אחד המאפיינים של הסינקטיקה (שיטה לפתרון בעיות באופן יצירתי) שבעזרת מציאת אנאלוגיה של הדבר החדש (הזר) לדבר מוכר ניתן להתחיל להכיר ולהבין את הדבר החדש. אנלוגיה אינה זהות ולכן יש גם שוני בין הדברים המושווים. לאחר מציאת הדמיון הניסיון להבין את הבדלים יכול להוביל להבנה עמוקה ומשמעותית יותר של הדבר/הרעיון.

מכאן, שימוש באנלוגיות יכול לא רק לעזור לנו להבהיר לעצמנו מה התפיסה שלנו את הנושא ולעמת אותה אל מול מושגים/תפיסות של אחרים, אלא גם לעזור לתלמידינו לחשוף את תפיסתם את הדבר. 

השימוש באנלוגיות גם יכול לעזור לנו להבהיר ולהסביר מושגים ותפיסות שונות לתלמידינו (למשל, אנלוגיה של מעגל חשמלי לזרימת מים). 

אנלוגיות ניתן לבטא/לזהות לפי מבעי משפט כמו: "זה כמו..." או "כמו ש ..., כך ...".

לכן ,בעת ייצוג ידע ניתן לבקש מהלומדים למצוא אנלוגיות למושג/רעיון הנלמד ולשתף בהן (עם או ללא הסבר). ניתן להיעזר בדף אנלוגיות (ראו דוגמה בהמשך). ככל שיאלצו הלומדים למצוא יותר אנלוגיות הם יאלצו 'למתוח' יותר את חשיבתם ולהגיע לרבדים יותר עמוקים של תפיסתם את הרעיון.

שימוש באנאלוגיות להכרת נמענים

גם בעיקרון הנמענות, כמו בעיקרון הייצוג, השימוש באנלוגיות יכול ללמד אותנו רבות על עולם התפיסה, התרבות והחברה ממנה בא התלמיד. 

אפשרי למשל, להשתמש ב-דף אנלוגיות בו על הלומדים למלא מה שיותר אנלוגיות וגם מה שיותר מגוונות. כדי להשיג הכרות טובה יותר עם הלומד ניתן לבקש שיתמקד ויכתוב כמה פעמים על עצמו או באחרים משמעותיים ולהביא את האנלוגיה מנקודת המבט/תפיסה שלהם.

כאשר עושים אנלוגיות כאלה חשוב הריבוי – מה שיותר אנאלוגיות – ולשם כך אפשר למשל, לחזור על אותו נמען מספר פעמים. כמו כן, חשוב המגוון של האנלוגיות. לשם כך ניתן להציב בדמות (בנושא המשפט) מגוון גדול של אנשים/דברים.

לאחר שמסיימים אפשר לבקש מהלומדים שישתפו באנלוגיה מפתיעה / של עצמם / של מישהו מיוחד ...  

אין הכרח לבקש הסבר על מה עומד מאחורי האנלוגיה או איך הגיעו אליה. יחד עם זאת, ההסבר יכול לשפוך אור על דרך החשיבה וההבנה העמוקה של התלמיד את המושג ולחשוף בפני המורה והתלמיד עצמו תפיסות עמוקות יותר. 

המורה יכולה לאוסף את הדפים וכך להכיר את תלמידיה ברבדים נוספים.

דוגמה למגוון אנלוגיות על נושא האבולוציה

בשבילי אבולוציה זה כמו טפטוף מים מברז

בשבילי אבולוציה זה כמו החבילה עוברת

בשבילי אבולוציה זה כמו כוכב שיפול לי על הראש

בשביל אמא שלי אבולוציה זה כמו רכס הכורכר בחוף

בשביל אמא שלי אבולוציה זה כמו רקמה בחוט משנה צבעים

בשביל הכהן הגדול אבולוציה זה כמו עבודה זרה

בשביל ביולוגי אבולוציה זה כמו סם חיים

בשביל ילד היפר אקטיבי אבולוציה זה כמו שיא השעמום

בשביל חיידק אבולוציה זה כמו כרטיס כניסה לעתיד

בשביל וירוס אבולוציה זה כמו הישרדות

בשביל עגבניית שרי אבולוציה זה כמו יום הולדת

בשביל _______ אבולוציה זה כמו _______

סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: תפיסה/תפישה תגיות: סינקטיקה
האנשים שלנו
רחלי יפה - ניהול ידע
רחלי יפה
עוד על הנושא
זה כמו...
סוג: כלי חשיבה קהל יעד: תלמידים נושאים: כלי חשיבה
כלי חשיבה ולמידה
כללים בחשיבה מסתעפת  - מאמר מבוא
סוג: חומר רקע ומידע קהל יעד: תלמידים נושאים: חשיבה מסתעפת
מאמרים וסרטונים